Preskočiť na obsah
ENGLISH INFO
Grafická verzia - Verzia pre slabozrakých - Textová verzia Odoberať RSS RSS

Excelentný koncert Petra Lipu v Ilave:

Dátum: 02.01.2013 | Rubrika: Kultúra | Komentáre (0)

Famózny spev, brilantní inštrumentalisti, skvelé publikum ...

    Titulná fotografia: Vladimír Václavík

 

 

 

Excelentný koncert Petra Lipu v Ilave:

Famózny spev, brilantní inštrumentalisti, skvelé publikum ...

 

 

         To, že kalendárne rozvrhnutie tohtoročných vianočných a novoročných sviatkov bude z pohľadu bežného sviatočného konzumenta vysoko nad rámec jeho zaužívaných očakávaní bolo zrejmé už koncom minulého roka. Že sa však oktáva medzi Štedrým dňom a Novým rokom v našom meste obohatí o sviatok ďalší, z pohľadu tradícii úplne nový a nezvyčajný - hudobný - to sme sa prostredníctvom mestského kultúrneho kalendára dozvedeli iba nedávno. Postarala sa oň nestarnúca legenda slovenskej džezovej scény a jedna z najvýznamnejších osobností európskeho džezu vôbec, spevák, skladateľ, podnikateľ, organizátor, moderátor a manažér džezového diania na Slovensku, dlhoročný dramaturg a promotér Bratislavských džezových dní, Peter Lipa.

         So svojim hudobným zoskupením, hoci v rôznych personálnych obmenách, absolvoval v priebehu roka 2012 vyše 120 koncertov v najrozličnejších častiach sveta. Hudobní priaznivci mu tlieskali nielen na Slovensku a v Čechách, ale i v Rusku, Rakúsku, na Cypre, či vo Francúzku. Je o to potešiteľnejšie, že túto náročnú koncertnú šnúru sa v piatok, 28.decembra o 20. hodine rozhodol ukončiť záverečným koncertom práve v ilavskom Dome kultúry. Predchádzali mu ešte dva koncerty v Považskej Bystrici (22.12.) a Bytči (23.12.), kde sa predstavil s prešovskou kapelou AMC Trio a jeden koncert v Tatranskej Lomnici (27.12.), ktorý podobne ako ten ilavský odohral už s vlastnou hudobnou formáciou Peter Lipa Band, v zložení Peter Lipa ml. (klávesy), Michal Šimko (basový gitara), Róbert Rist (bicie) a Mário Gapa Garbera (saxafón).

         Treba objektívne priznať, že najznámejší slovenský džezman v Ilave rozhodne nesklamal. Ak by som mal byť o niečo konkrétnejší, povedal by som, že príjemne prekvapil. Nielen živou, nesmierne dynamickou a iskrivou muzikou - tá sa v podstate od neho očakávala - ale predovšetkým stráviteľnosťou predloženej ponuky, plne rešpektujúcej prítomnú vzorku priaznivcov najrozmanitejších hudobných žánrov, ktorých sa do zaplnenej Veľkej sály ilavského Domu kultúry zišlo naozaj neúrekom. Treba však zároveň jedným dychom dodať, že všetci tí, ktorí za Petrom Lipom v posledný tohtoročný piatok do Ilavy zavítali, vedeli do čoho idú a v žiadnom prípade nemohli domov odchádzať sklamaní. Pätnásť profilových skladieb z rôznych období tvorby interpreta - dnes už všetko slávnych evergreenov - a viac ako sto minút kvalitnej muziky bolo toho tou najlepšou zárukou.

         Vzhľadom na skutočnosť, že samotný Lipa sa nikdy nebránil prvkom pôvodnej ľudovej tvorby a často sa nechával inšpirovať najmä skladbami Jimmyho Rushinga, Raya Charlesa, Ala Jarreaua, Joe Cockera či Bobbyho McFerrina, v duchu Veľkej americkej knihy piesní svoj dlho očakávaný koncert v Ilave aj otvoril. Ako prvá odznela americká ľudová Hous of the Rising Sun, ktorá sa pred desiatkami rokov v našich končinách po prvý raz hudobne presadila ako legendárny hit nezabudnuteľných The Animals. Druhou skladbou rovnakého žánru bola predstavovačka Get on Board, kde mohla za spontánneho potlesku publika po prvý raz vyniknúť výnimočná virtuozita všetkých interpretových spoluhráčov. Peter Lipa si už v počiatočných rokoch svojej tvorby, ako spevák, vytvoril osobitý vokálny prejav s dôrazom na text. Jeho hudba vychádzala zo spojenia džezu a blues a popri hudobnej matérii, teda tónoch, harmónií a rytme, vďaka skvelému textárskemu zázemiu v osobe Milana Lasicu, Jara Filipa, Ruda Rusiňáka, Jozefa Urbana, Vlada Krauzsa a ďalších, majstrovsky vždy využívala najmä možnosti oslovenia publika textom. Ako prvý spevák na Slovensku začal uplatňovať v džezovej hudbe slovenčinu, vychádzajúc z rytmických možností textu, ktoré prenášal aj do hudobného prejavu, pričom v jeho repertoári môžeme nájsť tradicionály i štandardy z oblasti swingu a moderného džezu. Ako príklad tohto tvrdenia, odzneli v Ilave najskôr nesmrteľní Sťahovaví vtáci od Jaroslava Filipa, po nich typické vyznanie Milana Lasicu Čo mám rád, z posledného, veľmi emotívneho albumu Peter Lipa 68 a úvodný blok doplnili ďalšie dve slovenské skladby. Najskôr na inštrumentálne sóla bohatá kompozícia Rozbil som sa a následne i krásne dojímavý, no milostne dosť zatrpknutý príbeh Prosperita. Nedalo sa pri ňom nevšimnúť si najmä majstrovsky zvládnuté piano Petra Lipu mladšieho. Napokon, spojenie takých mien ako Lipa, Šeban a Lasica v jednom autorskom tíme nič iné, než výnimočnú kvalitu priniesť ani nemôže ...

         Priam pedagogický výklad prípravy a stvárnenia každého jedného hudobného diela, s poodhalením tajomstva vzniku jej nového aranžmánu predviedol Lipa prostredníctvom niekdajšieho veľkého hitu kanadskej skupiny Ocean a speváčky Anne Murray, Put Your Hand in the Hand, známej na Slovensku najmä z podania Evy Kostolányiovej a Petra Vaška z roku 1972 - Cítiš, krúti sa zem. Po jej skončení nasledovali opäť nostalgické, tak trochu zasnené, no nesmierne citlivé tóny piesní inšpirované ďalšími textovými skvostami Mílana Lasicu - Romantika a Tíško a kradmo - pochádzajúce z predposledného Lipovho albumu Lipa spieva Lasicu (East-West Promotion 2005). Možnosť zaspievať si spoločne s Lipom dostalo aj samotné publikum, prostredníctvom jednej zo starých lipových klasík ovplyvnených pre zmenu textovou predlohou Jozefa Urbana - Caracas.

         Ťažkú filozofickú otázku Kam sa stratí svetlo, vo svojej druhej a poslednej piesni na poslednom lipovom albume Peter Lipa 68 si opäť položil Milan Lasica a treba povedať, že zaujala aj ilavské publikum. Rovnako, ako ďalšia magická rozprávka plná krehkej a tajuplnej krásy, splodená geniálnym autorským tandemom Peter Lipa/Milan Lasica - Kúsoček páperia. A s textom Milana Lasicu sa Peter Lipa predstavil aj v záverečnej skladbe, Balada o štyroch koňoch, po ktorej skončení sa rozpútalo už iba vďačné, búrlivé a neutíchajúce „standingovation". Je prirodzené, že sa muselo pridávať, a to hneď dvakrát. Akoby na potvrdenie hegemónie Lasicových textov, zaznela najskôr Podobnosť čisto náhodná, parafrázujúca okrem iného príkladný vzťah otca a syna v jednej nemenovanej slovenskej kapele a dočkali sa napokon aj tí, ktorí netrpezlivo čakali snáď na najväčší hit Petra Lipu, Maturantky, s večne mladým a príťažlivým textom Ruda Rusiňáka ...

         Možno teda konštatovať, že po Vianociach a Novom roku sa v Ilave definitívne skončil aj dlho očakávaný tretí sviatok vianočný - ten hudobný - zanechavší v duši každého jedného poslucháča nielen krásne a emotívne zážitky, ale i trvalé a nezabudnuteľné spomienky. Napriek tomu všetkému, ako ilavského lokálpatriota mrzí ma predsa len jedna drobná maličkosť. Občanov Ilavy bolo aj tentoraz v celkom slušne zaplnenom hľadisku ako šafránu! Neinformovanosť? Nezáujem? Nekultúrnosť? Nebudem mentorovať! Chcem iba veriť, že s prítomnosťou rýdzo ilavského publika na domácej, široko-ďaleko známej hudobnej scéne to už v najbližšej budúcnosti bude oveľa, oveľa lepšie ...

(tch)

 

 


 

Fotogaléria Vladimíra Václavíka z koncertu Petra Lipu v Tatranskej Lomnici - Humno, 27.decembra 2012

 


 

Ilavské foto: Eduard Štencl, Oľga Tomášová

 

Fotografie

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa Band v Ilave

Peter Lipa si so svojimi spoluhráčmi evidentne rozumel ...

Peter Lipa si so svojimi spoluhráčmi evidentne rozumel ...

V tomto okamžiku publiku práve oznámil, že si vytlieskalo prídavok ...

V tomto okamžiku publiku práve oznámil, že si vytlieskalo prídavok ...

Čo len tá Alenka môže do neho hustiť?

Čo len tá Alenka môže do neho hustiť?

Kvalita zvuku slovenskej džezovej legendy a celej jeho kapely bola tentoraz v rukách domácich zvukových majstrov. Peter Lipa ich podiel na konečnom výsledku vyjadril stručne a výstižne - vztýčeným palcom ...

Kvalita zvuku slovenskej džezovej legendy a celej jeho kapely bola tentoraz v rukách domácich zvukových majstrov. Peter Lipa ich podiel na konečnom výsledku vyjadril stručne a výstižne - vztýčeným palcom ...

Excelentný výkon celej formácie ohodnotilo aj spokojné publikum. Ako inak, potleskom postojačky!

Excelentný výkon celej formácie ohodnotilo aj spokojné publikum. Ako inak, potleskom postojačky!

Zdá sa, že zvukári spoločne s riaditeľkou ilavského Domu kultúry sú navidomoč spokojní, zatiaľ čo Peter Lipa sa tvári trochu rozpačito. Žeby fotografia vznikla ešte pred vyplatením honorára ... ?

Zdá sa, že zvukári spoločne s riaditeľkou ilavského Domu kultúry sú navidomoč spokojní, zatiaľ čo Peter Lipa sa tvári trochu rozpačito. Žeby fotografia vznikla ešte pred vyplatením honorára ... ?

Predchádzajúce aktuality