Preskočiť na obsah
ENGLISH INFO
Grafická verzia - Verzia pre slabozrakých - Textová verzia Odoberať RSS RSS

Indikátor finančnej stability

Dátum: 03.07.2013 | Rubrika: Infoservis | Komentáre (0)


Mesto Ilava v hodnotení INEKO zvýšilo ukazovateľ finančného zdravia z +1,8 na +2,0


Zdroj INEKO:

Ilava

Primátor Ilavy, Ing. Štefan Daško vysvetľuje: "Splátky istín úverov v roku 2009 zahrňujú aj jednorázovú splátku preklenovacieho úveru vo výške 1 158 200 Eur, čím sa neúmerne navýšil pomer dlhovej služby na 41,46%."

 Finančné zdravie obce(2009 - 2012)

Do výpočtu skóre finančného zdravia sú zahrnuté údaje za roky 2009 až 2012 (celkový dlh iba za rok 2012). Výsledné skóre môže dosahovať hodnoty -3 až +3, pričom vyššia hodnota predstavuje lepšie finančné zdravie.

Celkové skóre

+2,0

dobré
finančné zdravie

Celkový dlh+2,0
Dlhová služba+2,1
Záväzky aspoň 60 dní po splatnosti+3,0
Okamžitá likvidita+2,3
Základná bilancia+0,2

 Hlavné indikátory(2012)

zmeniť rok:

Päť najdôležitejších ukazovateľov finančnej stability. Keďže ide o pomerové ukazovatele, sú medzi jednotlivými obcami a VÚC dobre porovnateľné. Pre bližšie informácie o každom indikátore kliknite na ikonu [+].

NázovHodnotaSRSkóre 
­Celkový dlh19,9 %26,2 %+2,0 
­Dlhová služba3,0 %8,4 %+2,6 
­Záväzky aspoň 60 dní po splatnosti0,0 %0,9 %+3,0 
­Okamžitá likvidita803,7 %113,9 %+3,0 
­Základná bilancia0,5 %2,3 %+0,1 

 Ostatné indikátory(2012)

zmeniť rok:

Informácie v tejto sekcii tiež hovoria o finančnej stabilite, ale sú menej výpovedné než päť ukazovateľov v predchádzajúcej sekcii. Pre bližšie informácie o každom indikátore kliknite na ikonu [+].

NázovHodnotaSRSkóre 
­Celkový dlh na obyvateľa111 €137 €- 
­Záväzky po splatnosti k príjmom0,0 %1,6 %+3,0 
­Pohotová likvidita863,8 %173,8 %+3,0 
­Základná bilancia na obyvateľa3 €14 €- 
­Bilancia bežného účtu8,4 %7,8 %+1,7 
­Bilancia kapitálového účtu-287,4 %-28,8 %-3,0 
­Úvery od ŠFRB k príjmom6,4 %20,9 %+2,7 
­Čistý majetok316,2 %446,7 %+0,2 
­Čistý majetok na obyvateľa1 753 €2 337 €- 
­Výsledok hospodárenia na obyvateľa-7 €8 €-0,2 

 Vstupné finančné ukazovatele(2012)

zmeniť rok:

Údaje slúžiace pre výpočet indikátorov finančnej stability. Medzi rozdielne veľkými obcami nie sú dobre porovnateľné, keďže do veľkej miery závisia práve od počtu obyvateľov. Pre bližšie informácie o jednotlivom ukazovateli kliknite na ikonu [+].

NázovHodnota 2012Hodnota 2011
­Bežné príjmy3 001 230 €3 004 209 €
­Kapitálové príjmy83 011 €763 323 €
­Bežné výdavky2 748 664 €2 812 033 €
­Kapitálové výdavky321 623 €799 219 €
­Úvery od ŠFRB193 670 €199 628 €
­Záväzky po splatnosti0 €-
­Záväzky aspoň 60 dní po splatnosti0 €0 €
­Neobežný majetok9 353 247 €9 422 715 €
­Krátkodobé pohľadávky55 997 €74 022 €
­Finančné účty748 795 €812 934 €
­Dlhodobé záväzky201 181 €208 299 €
­Krátkodobé záväzky93 167 €115 085 €
­Bankové úvery a výpomoci596 297 €663 450 €
­Počet obyvateľov k začiatku roka5 4185 572
­Výdavky na splácanie istiny76 247 €76 807 €
­Úrokové splátky14 098 €19 642 €
­Výsledok hospodárenia-35 351 €-21 498 €

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
1.Modra8 795Pezinok2,7
2.Kysucké Nové Mesto15 652Kysucké Nové Mesto2,6
3.Strážske4 404Michalovce2,5
4.Svätý Jur5 229Pezinok2,5
5.Nová Baňa7 556Žarnovica2,4
6.Sereď16 214Galanta2,4
7.Senec17 289Senec2,3
8.Hlohovec22 661Hlohovec2,3
9.Kežmarok16 843Kežmarok2,2
10.Poltár5 794Poltár2,2

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
11.Štúrovo10 851Nové Zámky2,2
12.Leopoldov4 164Hlohovec2,1
13.Medzev4 276Košice - okolie2,1
14.Poprad52 791Poprad2,1
15.Svit7 605Poprad2,1
16.Topoľčany27 124Topoľčany2,1
17.Námestovo7 945Námestovo2,1
18.Prievidza48 866Prievidza2,1
19.Nové Mesto nad Váhom20 360Nové Mesto nad Váhom2,0
20.Pezinok21 263Pezinok2,0
 
ZOBRAZIŤ REBRÍČEKzobraziť skóre finančného zdravia

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
21.Sládkovičovo5 465Galanta2,0
22.Jelšava3 235Revúca2,0
23.Fiľakovo10 801Lučenec2,0
24.Ilava5 418Ilava2,0
25.Stará Turá9 338Nové Mesto nad Váhom1,9
26.Bytča11 313Bytča1,9
27.Partizánske24 006Partizánske1,9
28.Tvrdošín9 360Tvrdošín1,9
29.Dudince1 474Krupina1,9
30.Krupina8 035Krupina1,9

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
31.Ružomberok28 364Ružomberok1,9
32.Hriňová7 802Detva1,9
33.Vrútky7 579Martin1,8
34.Galanta15 147Galanta1,8
35.Šaštín-Stráže5 102Senica1,8
36.Levice34 649Levice1,8
37.Dubnica nad Váhom25 229Ilava1,8
38.Sabinov12 715Sabinov1,7
39.Snina20 701Snina1,7
40.Podolínec3 271Stará Ľubovňa1,7

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
41.Turčianske Teplice6 679Turčianske Teplice1,7
42.Brezová pod Bradlom5 109Myjava1,7
43.Turzovka7 772Čadca1,7
44.Kolárovo10 683Komárno1,7
45.Nováky4 283Prievidza1,7
46.Trnava66 219Trnava1,6
47.Nitra78 875Nitra1,6
48.Dobšiná5 696Rožňava1,6
49.Sliač5 095Zvolen1,6
50.Šamorín12 801Dunajská Streda1,6

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
51.Tlmače3 813Levice1,5
52.Liptovský Hrádok7 555Liptovský Mikuláš1,5
53.Detva15 062Detva1,5
54.Martin57 300Martin1,5
55.Stropkov10 905Stropkov1,4
56.Bojnice4 939Prievidza1,4
57.Žiar nad Hronom19 862Žiar nad Hronom1,4
58.Revúca12 815Revúca1,4
59.Tisovec4 309Rimavská Sobota1,4
60.Holíč11 218Skalica 
 
ZOBRAZIŤ REBRÍČEKzobraziť skóre finančného zdravia

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
61.Bánovce nad Bebravou19 503Bánovce nad Bebravou1,4
62.Spišská Nová Ves37 948Spišská Nová Ves1,3
63.Zvolen43 311Zvolen1,3
64.Šahy7 607Levice1,3
65.Zlaté Moravce12 286Zlaté Moravce1,3
66.Veľký Meder8 869Dunajská Streda1,2
67.Trenčianske Teplice4 161Trenčín1,2
68.Rajec5 874Žilina1,2
69.Sečovce8 249Trebišov1,2
70.Kremnica5 571Žiar nad Hronom1,2
 
ZOBRAZIŤ REBRÍČEKzobraziť skóre finančného zdravia

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
71.Žarnovica6 476Žarnovica1,2
72.Stará Ľubovňa16 334Stará Ľubovňa1,2
73.Spišské Podhradie4 075Levoča1,2
74.Trebišov24 472Trebišov1,2
75.Púchov18 213Púchov1,1
76.Banská Bystrica79 775Banská Bystrica1,1
77.Spišská Stará Ves2 270Kežmarok1,1
78.Rajecké Teplice2 868Žilina1,1
79.Humenné34 921Humenné1,1
80.Michalovce39 989Michalovce1,1
 
ZOBRAZIŤ REBRÍČEKzobraziť skóre finančného zdravia

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
81.Vrbové6 212Piešťany1,1
82.Dunajská Streda22 486Dunajská Streda1,1
83.Skalica14 466Skalica1,0
84.Dolný Kubín19 554Dolný Kubín1,0
85.Gbely5 218Skalica1,0
86.Stupava9 345Malacky1,0
87.Komárno34 478Komárno1,0
88.Sobrance5 992Sobrance1,0
89.Hurbanovo7 740Komárno1,0
90.Liptovský Mikuláš31 928Liptovský Mikuláš1,0

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
91.Lipany6 426Sabinov0,9
92.Rimavská Sobota24 549Rimavská Sobota0,9
93.Modrý Kameň1 560Veľký Krtíš0,9
94.Nová Dubnica11 469Ilava0,9
95.Veľké Kapušany9 371Michalovce0,9
96.Brezno21 827Brezno0,8
97.Hanušovce nad Topľou3 747Vranov nad Topľou0,8
98.Piešťany28 267Piešťany0,8
99.Šaľa23 440Šaľa0,8
100.Kráľovský Chlmec7 685Trebišov0,8

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
101.Svidník11 602Svidník0,8
102.Vráble8 983Nitra0,8
103.Považská Bystrica41 153Považská Bystrica0,7
104.Veľký Krtíš12 853Veľký Krtíš0,7
105.Krompachy8 776Spišská Nová Ves0,7
106.Medzilaborce6 781Medzilaborce0,7
107.Banská Štiavnica10 387Banská Štiavnica0,7
108.Krásno nad Kysucou6 905Čadca0,7
109.Čierna nad Tisou3 861Trebišov0,6
110.Lučenec28 508Lučenec0,6

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
111.Hnúšťa7 749Rimavská Sobota0,5
112.Šurany10 155Nové Zámky0,5
113.Trenčín55 832Trenčín0,5
114.Moldava nad Bodvou11 087Košice - okolie0,5
115.Čadca24 921Čadca0,4
116.Levoča14 796Levoča0,4
117.Košice240 6880,4
118.Vysoké Tatry4 222Poprad0,4
119.Želiezovce7 166Levice0,4
120.Bardejov33 625Bardejov0,3

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
121.Prešov91 638Prešov0,3
122.Spišská Belá6 411Kežmarok0,2
123.Malacky17 066Malacky0,2
124.Bratislava413 1920,2
125.Senica20 320Senica0,2
126.Giraltovce4 160Svidník0,1
127.Tornaľa7 474Revúca0,1
128.Rožňava19 651Rožňava0,1
129.Nemšová6 269Trenčín0,0
130.Trstená7 481Tvrdošín0,0

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravie
131.Nové Zámky39 585Nové Zámky0,0
132.Handlová17 738Prievidza-0,1
133.Žilina81 515Žilina-0,1
134.Gelnica6 232Gelnica-0,2
135.Vranov nad Topľou23 225Vranov nad Topľou-0,4
136.Spišské Vlachy3 627Spišská Nová Ves-0,4
137.Veľký Šariš5 404Prešov-0,5
138.Myjava12 267Myjava-1,0

 

ÚvodProfilRebríčkyPorovnanieKalkulačkaMetodikaVýstupyO projekte

Nastavenia zobrazovania rebríčku

Skryť

 Stav v roku 2012
­ Rozhodujúce obdobie
­ Základné ukazovateleNázov obce | Počet obyvateľov | Okres
­ FiltreMestá
­ OkresyVšetky okresy SR
­ KrajeVšetky kraje SR
­ Vstupné finančné ukazovatelenie sú vybrané žiadne ukazovatele
­ Indikátory finančnej stabilityOkamžitá likvidita | Pohotová likvidita
 
ZOBRAZIŤ REBRÍČEKzobraziť skóre finančného zdravia

Rebríček

 zoradiť rebríček podľa: Zoradiť

#obecpočet obyvateľovokresFinančné zdravieOkamžitá likviditaPohotová likvidita
1.Jelšava3 235Revúca2,01 610,7 %2 165,0 %
2.Nové Mesto nad Váhom20 360Nové Mesto nad Váhom2,01 315,1 %1 417,2 %
3.Svätý Jur5 229Pezinok2,51 302,8 %1 319,6 %
4.Ilava5 418Ilava2,0803,7 %863,8 %
5.Poltár5 794Poltár2,2620,3 %733,2 %
6.Dobšiná5 696Rožňava1,6568,9 %889,7 %
7.Dudince1 474Krupina1,9552,9 %801,1 %
8.Kysucké Nové Mesto15 652Kysucké Nové Mesto2,6533,6 %645,1 %
9.Snina20 701Snina1,7520,2 %785,6 %
10.Dubnica nad Váhom25 229Ilava1,8497,1 %525,7 %

 

Kažimír píše Paškovi, ako chce "znižovať" dlh

Dátum: 27.06.2013

ineko.blog.sme.sk, 27.6.2013
Kažimír píše Paškovi, ako chce znižovať dlh

Povinnosť navrhnúť opatrenia na zníženie verejného dlhu ukladá ministrovi financií zákon o rozpočtovej zodpovednosti. Podľa názoru INEKO sú návrhy ministra vágne a nie sú zárukou, že sa verejný dlh skutočne zníži.

Znížiť verejný dlh má podľa ministra financií okrem iného aj „zmena fungovania verejnej správy pri poskytovaní služieb z vertikálneho na horizontálny integrovaný model s ohľadom na zvýšenie dostupnosti a kvality poskytovaných služieb spolu so znížením korupcie“, „zlučovanie a zefektívnenie prierezových činností“, „efektívne využitie alokovaných prostriedkov EÚ“ alebo „opatrenia zamerané na dosiahnutie čo najvyššej efektívnosti“.

Dokáže odborná či laická verejnosť z týchto formulácií vyčítať, aké konkrétne opatrenia plánuje „financmajster“ presadzovať na zníženie verejného dlhu? Sotva. Predsa takmer každý chce svetový mier a čo najefektívnejšie fungovanie verejnej správy. Ale rozhodujúce je, ako, akými konkrétnymi a merateľnými opatreniami sa napríklad k takejto efektívnosti plánujeme dostať. A to v liste ministra financií predsedovi parlamentu chýba. Chýbajú konkrétne kroky.

Slovensko vlani prelomilo prvú dlhovú brzdu, ktorú definuje ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, keď verejný dlh dosiahol ku koncu vlaňajška 52,1% HDP. Zákon o rozpočtovej zodpovednosti hovorí: „Ak výška dlhu dosiahne 50% podielu na hrubom domácom produkte (…), ministerstvo financií zasiela národnej rade písomné zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.“

Ide teda o prvú vážnu skúšku funkčnosti dlhovej brzdy a príslušných inštitúcií.

Minister financií Peter Kažimír sa k zákonnej povinnosti postavil tak, že 17. júna zaslal vysvetľujúci list predsedovi parlamentu Pavlovi Paškovi. List sme nenašli na webe ministerstva (mimochodom, hlavnou správou na stránke MF SR od pondelka dodnes bolo, že víťazi súťaže School Dance sa predstavia aj v Bruseli) ani na webe Národnej rady SR. S cieľom dozvedieť sa, čo konkrétne minister navrhuje, sme si preto list vypýtali od ministerstva financií a týmto ho ponúkame aj širokej verejnosti, keďže sme presvedčení, že jeho zverejnenie je vo verejnom záujme.

List má štyri strany, z toho na posledných dvoch sa venuje opatreniam na zníženie dlhu. Minister najskôr uvádza, že v najbližších rokoch sa má nárast dlhu spomaľovať vďaka postupnému znižovaniu deficitu verejných financií a zrýchľovaniu hospodárskeho rastu s konštatovaním, že „v roku 2016 by mohlo dôjsť k poklesu na úroveň 55,9 % HDP“.

Ďalej list uvádza dve konkrétne opatrenia:

  • Zmrazenie osobných výdavkov a zmrazenie prevádzkových výdavkov na úrovni roka 2013.
  • Jednorazové opatrenie: Príjem z predaja núdzových zásob ropy a ropných produktov v dôsledku zmeny spôsobu zabezpečenia núdzových zásob ropy.

A na záver informuje: „Nad rámec uvedeného, vláda pri príprave rozpočtu pracuje na ďalších opatreniach, ktoré budú spresnené v priebehu prípravy rozpočtu na roky 2014 až 2016 a ktoré budú zamerané na nasledovné oblasti:

  • zmena fungovania verejnej správy pri poskytovaní služieb z vertikálneho na horizontálny integrovaný model s ohľadom na zvýšenie dostupnosti a kvality poskytovaných služieb spolu so znížením korupcie
  • zlučovanie a zefektívnenie prierezových činností za účelom priameho znižovania prevádzkových výdavkov verejnej správy
  • optimalizácia počtu rozpočtových a príspevkových organizácií s cieľom identifikovania a odstránenia duplicitne vykonávaných činností
  • verejné obstarávanie tovarov a služieb sa bude realizovať centralizovane na zabezpečenie zlúčených činností potrebných pre chod verejnej správy
  • organizačné a procesné zmeny vo Finančnej správe SR pri výbere daní a odvodov, s cieľom zjednodušiť komunikáciu s klientmi a zlepšiť výber príjmov verejnej správy aj prostredníctvom účinného odhaľovania daňových a colných podvodov
  • pri realizácii investičných projektov sa bude vláda zameriavať na efektívne využitie alokovaných prostriedkov EÚ z III. programového obdobia
  • opatrenia v oblasti zdravotníctva budú zamerané na dosiahnutie čo najvyššej efektívnosti výdavkov na zdravotnú starostlivosť bez ohrozenia dostupnosti a kvality liečby, pričom hlavnými výzvami sú zastavenie zadlžovania zdravotníctva, optimalizácia siete poskytovateľov a lepšia spolupráca so sektorom sociálnych služieb pri komplexnej starostlivosti o starších
  • prostriedky vynakladané na sociálne dávky predstavujú významnú časť výdavkov štátneho rozpočtu a je potrebné venovať sa zmenám v systéme týchto dávok, kde hlavnou iniciatívou je zvýšiť adresnosť a efektívnosť systému dávok.“

Kažimírov list si preštudovala aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá má strážiť dodržiavanie ústavného zákona. Návrhy na zníženie dlhu vyhodnotila takto: „Navrhované opatrenia na zníženie dlhu boli málo špecifikované, preto nie je možné posúdiť, či dôjde k zníženiu dlhu.“

My k tomu dodávame, že podľa nás si minister nesplnil úlohu, ktorú mu uložil zákon. Takto vágne formulované návrhy podľa INEKO nie sú zárukou, že sa verejný dlh Slovenska zníži.

Z daní vyberú ešte menej, vláde chýba ďalších 350 miliónov

Šetriť sa má v štátnej správe, kde vláda plánuje rozsiahlu kontrolu verejných výdavkov.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom

BRATISLAVA. Tento rok je z pohľadu výkonnosti ekonomiky druhý najhorší od vzniku republiky, tvrdí minister financií Peter Kažimír. Horší bol len krízový rok 2009.

Príjem z daní a odvodov klesne do konca roka o ďalších 347 miliónov eur, čo je asi 0,5 percenta výkonu našej ekonomiky. Budúci rok bude ešte náročnejší. Výpadok by mal tvoriť 0,8 percenta HDP, teda asi 611 miliónov eur.

Kažimír priznal, že horší vývoj komplikuje aj prípravu rozpočtu na budúci rok. „Bude ťažké postaviť tento rozpočet k 15. augustu, čo je zákonný termín. Avizujem, že s rozpočtom sa bude pracovať určite až do posledných dní, do 15. októbra, keď ho pošleme do parlamentu,“ dodal.

Straty si firmy odpisujú

Výpadok príjmu takmer za miliardu eur odhadol Inštitút finančnej politiky (IFP), keď zhoršil odhad z februára. Až dve tretiny z výpadku pripisuje slabšiemu rastu ekonomiky, ktorý dopĺňa vysoká nezamestananosť a slabá spotreba domácností. Odhad rastu ekonomiky inštitút tento mesiac zmiernil na pol percenta HDP, kým v januári počítal s rastom 1,2 percenta.

Štát vyberie na daniach menej aj pre slabší výber spotrebných daní z tabaku a dane z príjmov firiem a fyzických osôb z podnikania. „Dozvedeli sme sa, že príjmy za rok 2012 boli zdaniteľné nižšie, ako sme predpokladali,“ povedal šéf IFP Martin Filko.

Štát zrádzajú aj straty, ktoré mali firmy z krízových rokov 2009 a 2010. Teraz si ich odčítavajú z daňových povinností. „Je to ako organizmus, ktorý je vyčerpaný po chorobe, na ktorý doľahne chrípka,“ vraví Kažimír.

„Minister financií vidí dôvody v externom prostredí, v nižšej spotrebe ľudí, všade inde, len nie v opatreniach Smeru. Hlavnú zodpovednosť za zhoršenie výberu daní má Smer, svojimi opatreniami pridusil ekonomiku aj výber daní,“ tvrdí podpredseda KDH Miloš Moravčík.

Vláda Smeru musí na dodržanie trojpercentného deficitu zostaviť ozdravný balíček. „Naším cieľom je dostať sa z procedúry nadmerného deficitu, vnímame ho ako trestnú lavicu,“ dodal Kažimír.

Tvrdí, že treba urobiť poriadok v štátnej správe. „Kolegom vo vláde som povedal, že pripravujem inventúru čerpania výdavkov,“ povedal. Majú sa týkať tovarov a služieb, platov, kapitálových výdavkov, ako aj eurofondov.

Za kľúčový bod na naplnenie štátnej kasy považuje aj boj s daňovými únikmi.

Problémové samosprávy

Za vážny problém považuje rezort financií aj hospodárenie troch stovák samospráv, majú sa na deficite podieľať 150 miliónmi eur. Ak do septembra nezmenia správanie, ministerstvo chce upraviť podielové dane. Zmení sa pomer, koľko z daní potečie priamo do štátneho rozpočtu na úkor samospráv.

„Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) pôsobí na členov, aby tvorili rozpočtové rámce, čo by pomohli naplniť ciele štátu. O zmene podielových daní rokujeme,“ tvrdí podpredseda ZMOS­u Jozef Turčáni. Podľa plánu má ZMOS hospodáriť s prebytkom 136 miliónov eur, zatiaľ je na nule. 

K dlhovej brzde bude schôdza parlamentu

Opozícia chce diskutovať o rekordne vysokom dlhu. 

BRATISLAVA. Predstavitelia troch strán opozície včera predložili návrh na zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu. Hovoriť na nej chcú o zadlžení Slovenska, ktoré vlani stúplo na rekordnú úroveň. Predseda parlamentu by mal zvolať schôdzu do siedmich dní od podania návrhu.

Dlh prevýšil 52 percent HDP a ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, prikázal ministrovi financií Petrovi Kažimírovi v parlamente vysvetliť dôvod a spôsob, ako dlh znížiť. Ak dlh prekročí hranicu 55 percent, vláda musí viazať výdavky.

Smer podľa opozície dvakrát odmietol na rokovanie schôdze parlamentu zaradiť diskusiu o liste, ktorý Kažimír parlamentu predložil. Kažimír sa bráni tým, že list prečítal minulý týždeň v rámci prerokúvania štátneho záverečného účtu za minulý rok. Podľa poslanca Ivana Štefanca (SDKÚ) opatrenia spomenul len heslovite a nebola prípustná žiadna diskusia.

„Nemáme zabehnutú parlamentnú prax v tejto oblasti, ale som pripravený prísť hocikam, kam ma poslanci zavolajú,“ vravel Kažimír. Vysvetliť by mal aj dôvody, prečo dlh dosiahne vrchol v roku 2015 na úrovni 56 percent HDP.


Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6850866/z-dani-vyberu-este-menej-vlade-chyba-dalsich-350-milionov.html#ixzz2XRd8fV8i

 

Predchádzajúce aktuality