Menu

sk

Preklad (translations)

mesto ILAVA
mesto
Ilava

MOST CEZ VÁŽSKY KANÁL OSTÁVA NAĎALEJ UZAVRETÝ

most3

Primátor Ilavy a predseda TSK apelujú na premiéra SR a žiadajú pomoc

                                 

Už je tomu viac ako rok, čo Trenčiansky samosprávny kraj uzavrel Most cez Vážsky kanál v Ilave. Stalo sa tak presne 27. novembra 2018, pričom úplnú uzávierku cesty II/507 avizovali do konca roka 2019. Situácia na moste však zostáva nezmenená. Len nedávno primátor nášho mesta Viktor Wiedermann s predsedom Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslavom Baškom odoslali spoločne listy adresované predsedovi vlády Slovenskej republiky Petrovi Pellegrinimu, v ktorom ho žiadajú o pomoc s riešením havarijnej situácie.

Projektová dokumentácia na rekonštrukciu vznikla už v roku 2016 

Trenčiansky samosprávny kraj má vo svojej správe okrem ciest II. a III. triedy aj 641 mostných objektov, medzi nimi aj priehradový most ponad Vážsky kanál v Ilave. V tlačovej správe z apríla v roku 2018 trenčianska župa informovala verejnosť, že priehradový most na krajskej ceste II/507 cez Vážsky kanál v Ilave chce ešte v tom roku kompletne zrekonštruovať. „Most vedúci ponad Vážsky kanál v Ilave sa nachádza vo veľmi zlom stavebno-technickom stave, preto sme v roku 2016 vypracovali projektovú dokumentáciu na jeho rekonštrukciu. V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania na dodávateľa rekonštrukcie,“ uviedol v apríli 2018 Radovan Hladký, poverený riadením Odboru dopravy na Úrade TSK. Župa tak chcela zvýšiť nielen zaťažiteľnosť mosta, ale predĺžiť aj jeho životnosť. Vtedajšie úvahy hovorili o tom, že po kompletnej diagnostike čaká most sanácia a následne bude vyčistená povrchová oceľ i betónová konštrukcia. V ďalšej etape rekonštrukcie sa mala zrealizovať nová horizontálna konštrukcia mosta. Na oporách mosta mala byť vybudovaná nová železobetónová rímsa, staré zábradlie sa malo vymeniť a upraviť sa mali aj betónové povrchy. Nad riekou sa plánovali vytvoriť ochranné zariadenia, ktoré zabránia pádu vybúraného betónu do rieky, čím sa zabezpečí aj adekvátna ochrana životného prostredia. Stále hovoríme o projektovej dokumentácii z roku 2016 a plánoch z predminulého roka. Už vtedy bolo zrejmé, že ich realizácia bude župnú pokladnicu stáť takmer 390 tisíc eur. „Očakáva sa, že samotná realizácia opravy mosta by mohla prebehnúť počas tohto roka (pozn.red. 2018). Konkrétny termín závisí od priebehu procesu verejného obstarávania,“ znela vtedajšia informácia z Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja pre verejnosť. O polroka neskôr sa však situácia i rétorika na základe nových zistení o stave mosta žiaľ zmenila.

most1

Most sa nebude rekonštruovať, ale postaví sa nový

Takáto bola nová informácia, ktorú adresovali občanom kompetentní z Trenčianskeho samosprávneho kraja. V novembri 2018 totiž vyšla nová tlačová správa, ktorá objasnila, prečo sa musí most úplne uzavrieť pre motorové vozidlá, cyklistov ale aj chodcov. „So stavbou mostného objektu ponad Vážsky kanál v Ilave začali v roku 1945. Dnes je jeho životnosť vyčerpaná, nosná konštrukcia je v zlom technickom stave. Z tohto dôvodu Trenčiansky samosprávny kraj plánoval v lete tohto roku pristúpiť k jeho komplexnej rekonštrukcii. Hlbšia diagnostika mostného objektu však napokon ukázala, že samotné teleso mosta nie je možné zrekonštruovať bez toho, aby bol demontovaný. Trenčiansky samosprávny kraj preto musí od svojho pôvodného zámeru upustiť a most z dôvodu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky uzavrieť,“ píše sa v tlačovej správe TSK z dňa 23. novembra 2018. V tom čase župa konštatovala, že zameranie a hĺbková diagnostika skutočného stavu oceľovej konštrukcie odhalili poruchy na takých miestach nosnej konštrukcie, ktoré neumožňujú rekonštrukciu mosta v polohe na oporách. Mostný objekt je preto podľa nich potrebné úplne demontovať. "Počas diagnostických prác na moste bolo niekoľkokrát denne zaznamenané prekročenie povoleného zaťaženia mosta a pravidelné prekračovanie povolenej rýchlosti, čo sa prejavilo nadmernými priehybmi mosta a výrazným kmitaním,“ vysvetlil Radovan Karkuš, riaditeľ Správy ciest TSK, ktorá má predmetný most vo svojej správe. Ako ďalej dodal, s ohľadom na bezpečnosť obyvateľov mesta a najmä účastníkov cestnej premávky, ktorí most ponad Vážsky kanál pravidelne využívajú, je ďalšia prevádzka mosta vylúčená. Bezpečnosť chodcov, cyklistov, vodičov motorových vozidiel či cestujúcich verejnou osobnou dopravou je prvoradá. Práve táto informácia upozornila najmä obyvateľov Ilavy na to, že most ponad Vážsky kanál bude na základe zistených skutočností úplne uzatvorený. „Stav mostného objektu je na základe zistených porúch kritický a možno ho hodnotiť stupňom VII, teda havarijný stav. S mestom Ilava, Okresným úradom v Trenčíne, Okresným dopravným inšpektorátom v Trenčíne, Okresným riaditeľstvom Policajného zboru SR v Trenčíne i SAD Trenčín, a. s., sme sa preto dohodli na úplnej uzávierke cestného mosta od 1.00 hod. rannej v utorok 27. novembra 2018. Vzhľadom na časové obdobie, potrebné na realizáciu procesu verejného obstarávania, vypracovanie projektovej dokumentácie a napokon i samotných poveternostných podmienok pri realizácii prác odhadujeme trvanie uzávery do konca budúceho roka,“ priblížil v tom čase nasledujúce kroky riaditeľ Správy ciest TSK. Na tento termín si určite pamätajú najmä obyvatelia sídliska Sihoť a pracujúci vo firmách „za kanálom“. Tak, ako sa naplánovalo, aj sa stalo. Od konca novembra sa zrealizovala uzávierka mosta, ktorá je vyznačená prenosným dopravným značením a vstupu na most motoristom bránia betónové zvodidlá v oboch smeroch jazdy.

most2

Uzávierka mosta pokračuje aj po roku

Už je tomu viac ako rok, čo trvá uzávierka mosta. A niet divu, že mnohým dochádza trpezlivosť a „kauza most“ sa skloňuje v každodennom živote a v mnohých situáciách. Najčastejšie s obavami, čo sa stane v prípade, ak opäť záplavové dažde „odstavia“ cestu popod železničný podjazd a Sihoť tak zostane „odrezaná od sveta“. Čo ale nie je iba obava voči motoristickej verejnosti a výzva k pešej chôdzi... Situácia by bola vtedy naozaj vážna, nakoľko by sa do tejto mestskej časti nedostali ani záchranné zložky. Aj keď Ilavčania kritizujú za stav mosta bývalé aj súčasné vedenie mesta Ilava, ako môžete opäť raz čítať, most je cestným objektom, ktorý je v správe Trenčianskeho samosprávneho kraja. Je plne v ich kompetencii, ako budú túto situáciu riešiť. „Z mojej pozície sa to snažím čo najviac urýchliť prostredníctvom apelov, stretnutí a rokovaní so zástupcami Trenčianskeho samosprávneho kraja, v ktorého správe most je. Ale žiaľ je to o ich rozpočte. O situácii s mostom je informovaný aj premiér súčasnej vlády. Z našej strany to budeme naďalej intervenovať v rámci našich možností, nakoľko ide o problém, ktorý nás veľmi trápi,“ uviedol primátor mesta Ilava Viktor Wiedermann. „V priebehu roka 2019 Správa ciest TSK zabezpečila vypracovanie „projektovej dokumentácie na odstránenie a výstavbu mostného objektu cez Vážsky kanál v meste Ilava na ceste II/574“. Vypracovaný projekt vyčíslil stavebné práce vo finančnom objeme 3,64 mil. eur. Tieto finančné prostriedky zahŕňajú stavebné práce na odstránení jestvujúceho mostného objektu, kovovej konštrukcie a následne aj samotnú výstavbu nového mostného objektu cez Vážsky kanál,“ uviedla Lenka Kukučková z Oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov TSK. Ako ďalej dodala, v súčasnosti zástupcovia Správy ciest TSK spolu s projektantom zabezpečujú  na príslušnom stavebnom úrade proces k začatiu stavebného konania. „Zároveň do 15. februára 2020 správca komunikácie plánuje spustiť proces verejného obstarávania na dodávateľa stavebných prác – odstránenie a výstavbu mostného objektu cez Vážsky kanál v meste Ilava na ceste II/574,“ informovala nás L. Kukučková.

most3

Župan a primátor spoločne poslali list premiérovi

Začiatkom nového roka sa predseda TSK Jaromír Baška a primátor Ilavy rozhodli apelovať na predsedu súčasnej vlády Petra Pelegriniho prostredníctvom listov. Každý mu adresoval svoj vlastný list s konkrétnym popisom problémov, ktoré havarijná situácia ohľadom mosta spôsobuje obyvateľom z pohľadu mesta a z pohľadu kraja. Obaja ho žiadajú o pomoc a urýchlenie riešenia. „Ide o jednu z dôležitých prístupových ciest do mestskej časti Sihoť. Na Sihoti býva cca 1200 obyvateľov, nachádzajú sa tu taktiež sídla firiem a podnikateľské subjekty. Druhou prístupovou cestou do tejto mestskej časti je cestná komunikácia, ktorá vedie popod železničnú trať. V prípade intenzívnych prívalových dažďov, môže dôjsť k zaplaveniu železničného podjazdu, čo sa v minulosti, v dôsledku nefunkčnosti čerpadiel, už viackrát stalo. Ak takáto situácia opäť nastane, keďže je uzavretý most, obyvatelia  tejto mestskej časti zostanú úplne odrezaní od centra mesta, bez možnosti prístupu sanitiek, hasičov a ostatných bezpečnostných  zložiek,“ opisuje jeden z hlavných problémov primátor vo svojom liste pre premiéra. Poukazuje aj na druhý problém: „Okrem iného, most cez Vážsky kanál je taktiež jednou z prístupových ciest autobusov, osobných a nákladných áut, ktoré prichádzajú smerom od obce Pruské do centra mesta. Teraz musia namiesto mosta ako alternatívu využiť diaľničný privádzač. Hlavne v popoludňajšej dopravnej špičke (cca medzi 13:30 hod. až 15:00 hod.) to spôsobuje dopravný kolaps na príjazdovom kruhovom objazde pri vjazde do mesta, smerom od Dubnice nad Váhom.“ Primátor Viktor Wiedermann v liste upozorňuje, že ide skutočne o havarijnú situáciu, ktorú je potrebné riešiť čo najskôr a týmto spôsobom ho žiada o pomoc. O dopadoch uzávierky mosta z pohľadu kraja hovorí vo svojom liste aj župan Jaroslav Baška. Z dôvodu, že stavebné práce predstavujú niekoľko miliónov eur, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja požiadal listom predsedu vlády SR o finančnú pomoc. V zaslanom liste bolo premiérovi SR objasnené, v akom stavebno-technickom stave sa mostný objekt v Ilave nachádza, aké obmedzenia musia znášať obyvatelia dotknutej mestskej časti ako aj zamestnanci firiem v lokalite za mostom. Zároveň bolo poukázané nielen na  časový,  ale aj finančný dopad, ktorý  nastal z dôvodu nevyhnutných obchádzkových trás,“ opísala nám obsah listu Lenka Kukučková z Oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov TSK. Momentálne tak nezostáva iné, než počkať si na odpoveď od predsedu vlády SR. TSK ho požiadalo o vyčlenenie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na odstránenie jestvujúceho a výstavbu nového mostného objektu cez Vážsky kanál v Ilave, pričom Trenčiansky samosprávny kraj vyčlenil finančné prostriedky v celkovej sume 82 740 eur na vypracovanie projektovej dokumentácie. „Širokej verejnosti sa za spôsobené nepríjemnosti a komplikácie súvisiace s obchádzkovými trasami ospravedlňujeme a prosíme o zhovievavosť a  trpezlivosť. Veríme, že  proces verejného obstarávania na dodávateľa stavebných prác bude čo najskôr úspešne ukončený  a budeme Vás môcť  informovať o začatí stavebných prác,“ dodala na záver L. Kukučková.

most4

-verk-

 

Dátum vloženia: 25. 2. 2020 9:32
Dátum poslednej aktualizácie: 25. 2. 2020 9:32
Autor: Veronika Klobučníková

PARKOVANIE

TRIEDENIE OLEJA

SOCIÁLNE SIETE

KNIŽNICA DK ONLINE

Mestská knižnica


ON-LINE katalóg

Prevádzková doba
pondelok až piatok
v čase 10:00-21:00 hod.
 

FOTOGALÉRIA

Náhodný výber z galérie

SPOLKY A ORGANIZÁCIE