Ilava - Zjednodušená verzia stránok
Nastavenie veľkosti písma
+

Aktuality - Rozhovor so županom na tému mostu ponad kanál

Rozhovor so županom na tému mostu ponad kanál

Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja v rámci svojej cyklotour navštívil aj Ilavu. Využili sme jeho prítomnosť pri zatvorenom Moste ponad Vážsky kanál, aby sme sa ho naň spýtali.

V stredu 31. augusta 2022 prišiel do Ilavy Jaroslav Baška spolu so svojim tímom. Súčasný predseda Trenčiasnkeho samosprávneho kraja na post župana kandiduje opäť a v rámci svojho súkromného programu bolo naše mesto jednou z jeho zastávok. Avizoval stretnutie priamo pred už takmer štyri roky uzatvoreným mostom a vyzval občanov, aby sa prišli porozprávať o tom, čo ich trápi. Zrejme príliš neskorá pozvánka a čas stretnutia v pracovný deň ráno spôsobil, že obyvatelia Ilavy, najmä Sihote túto príležitosť nevyužili.

Porozprávať sa s ním však prišlo vedenie mesta a niektorí poslanci. Primátor so županom prediskutoval aktuálnu situáciu ohľadom uzatvoreného mosta. A ak by sme pre obyvateľov Ilavy mali jej závery zhrnúť, veľa sa toho nezmenilo - vylúčenie z konania, odvolávanie na vyššie inštitúcie, rozhodnutie a opäť čakanie... Konkrétne čakanie na ukončenie verejného obstarávania a podpis zmluvy s víťazom a až potom na jeho realizáciu. Treba dodať, že takto už čakáme 2,5 roka. Župana Jaroslava Bašku sme preto požiadali o krátky rozhovor, aby sme sa ho v mene vás spýtali na to, čo obyvateľov Ilavy najviac trápi.

Dnes tu stojíme pred zatvoreným mostom. Táto situácia trvá už niekoľko rokov, všetci Ilavčania poznajú túto situáciu a peripetie, ktoré ju sprevádzajú. Povedzme si, v akom stave je to teraz. Aké sú Vaše plány na riešenie tejto situácie?

Momentálne všetko stojí a padá na verejnom obstarávaní, ktoré trvá už 2,5 roka. Začalo sa to obstarávať niekedy v máji 2020. V súčasnosti je stav taký, že komisia vylúčila prvého uchádzača, pretože nedodal potrebné podklady. Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil, že rozhodnutie komisie bolo správne, avšak uchádzač sa odvolal na Radu Úradu pre verejné obstarávanie a tá zrušila rozhodnutie samotného ÚVO, takže sme museli toho prvého zobrať do hry a teraz má do štvrtku budúceho týždňa (pozn.red. do 8.9.2022) doložiť materiály, ktoré chýbali do ponuky. Následne ich komisia vyhodnotí a uzatvorí sa zmluva.

Čo sa týka ďalších vecí, veď som to bol ja, kto požiadal predsedu vlády P. Pellegriniho, keď u nás na župe mali výjazdové rokovanie vlády a dal nám 3,6 mil. eur na tento most. Bohužiaľ ministerstvo financií nám tieto financie prikázalo vrátiť, aj keď sme ich mohli do konca roka čerpať s tým, že my sme ako župa podali správnu žalobu na rozhodnutie ministerstva financií na vrátenie týchto prostriedkov. Ak by sme ich nedostali naspäť, finančné prostriedky nájdeme v iných kapitolách. Neobávame sa finančných prostriedkov, ale skôr je tam problém stále s verejným obstarávaním. A podstatné je, že keď sa skončí obstarávanie, aby sa to aj podpísalo...

Nás to mrzí, od novembra 2018 je tento most zatvorený, čiže teraz v novembri to budú 4 roky. Najväčšie problémy, ktoré máme, sú naozaj s verejným obstarávaním, dva roky sú rôzne obštrukcie zo strany uchádzačov a my s tým nevieme zákonne pohnúť. Dúfam, že sa nám to podarí uzatvoriť a zmluva sa podpíše. Druhá vec však je či to daná firma aj naozaj dokáže zrealizovať.

Rád by som k tomu ešte povedal, že ešte pred začiatkom verejného obstarávania, keď sa most uzatvoril, TSK musel dať financie na projekt, čo stálo niekoľko desiatok tisíc eur. Ďalej sme museli vybaviť stavebné povolenia, ohlášky...atď, čo taktiež stálo mnoho úsilia, práce a času...

So situáciou na Sihoti súvisí aj téma železničného podjazdu, ktorý keď zaplavilo, obyvatelia mestskej časti Sihoť boli úplne odstrihnutí, taktiež sa na Sihoť nemali ako dostať záchranné zložky...

Konečne Trenčiansky samosprávny kraj prebral od Železníc SR podjazd spolu s čerpadlami. Keď to mali železnice, vždy keď zapršalo, tu boli problémy so zatopením. Som rád, že už to má v správe TSK. Robia sa tu pravidelné obhliadky a údržba čerpadiel. Dokonca sme tam mali ešte jeden problém, keď čerpadlá prevzala Správa ciest TSK tak železnice odhlásili elektriku, my sme to museli nanovo vybavovať....

Keď sa bavíme o podjazde, v rámci spolupráce aj Mesto Ilava prisľúbilo kooperáciu a síce, že budú k dispozícii aj pracovníci technických služieb mesta, aby vedenie mesta malo vedomosť, že tam tá údržba prebieha. Spolupráca je asi v tomto smere obojstranná...?

Áno samozrejme, chcem poďakovať primátorovi aj technickým službám, že takýmto spôsobom nám vychádzajú v ústrety a pomáhajú. My máme cechmajsterstvo práve tu za zatvoreným mostom, takže pracovníci, ktorí robia obhliadky a údržbu čerpadiel sú blízko po ruke a dohodli sme sa, že o nich budú pravidelne informovať vedenie mesta.

Pán župan nechápte to zle, ale Sihoťania sú naozaj právom nahnevaní. Je ťažké neustále občanom vysvetľovať, že to už  2,5 roka stojí na verejnom obstarávaní. Ľudia v tom vidia neschopnosť a právom kladú otázky, prečo nie je možné dokončiť tento proces. Keby ste to mali bežnému občanovi vysvetliť, že kedy by mohol most stáť, kedy by mohli opäť používať túto prístupovú cestu. Ako to Vy vidíte? Bude to Vašou prioritou?

Určite. Akonáhle sa ukončí proces verejného obstarávania a podpíše zmluva, tak v súťaži bolo napísané, že majú na to 400 dní, aby sa most urobil. Takže to je zase rok a dva mesiace, koľko bude trvať samotná výstavba. Tento pôvodný starý most sa zdvihne, dá sa nabok a paralelne budú naboku konštruovať nový most. Na jednej strane bude cyklochodník, na druhej chodník pre peších, bude to už kvalitná stavba, takže je to naprojektované pekne, len žiaľ to verejné obstarávanie... Na Slovensku je to žiaľ tak, že keď firmy chcú robiť zle, tak si robia zle a nakoniec tým trpí občan.

Dnes ste tu z iných dôvodov, ste tu na bicykloch, tak nám načrtnite, ako by mohli tu v Ilave vyzerať cyklotrasy...?

Stojíme na mieste kadiaľ bude pokračovať Vážska cyklomagistrála, je to už jej štvrtý úsek, ktorý pôjde z Dubnice, cez Ilavu a Ladce. Projektová dokumentácia je urobená a stavebné povolenie by malo byť právoplatné v októbri tohto roka. Na ďalší úsek Ladce - Beluša sme dostali 10,5 mil. eur z eurofondov, kde tiež dokončujeme verejné obstarávanie. To isté sme požiadali z plánu obnovy aj o úsek č.3 Trenčín – Dubnica. Ako župa sme urobili 50 km cyklotrás a  6,5 mil. eur išlo do našich 4 stredných škôl v okrese Ilava.

 

Za rozhovor poďakovala V. Klobučníková

 

Prečítajte si k tejto téme aj predchádzajúce články: 

Vyhlásenie mimoriadnej situácie pre lokalitu Sihoť

Otvorené listy primátora Železniciam SR a Trenčianskemu samosprávnemu kraju

Primátor mesta Ilava opäť vystúpil na zasadnutí Zastupiteľstva TSK

MINISTERSTVO FINANCIÍ ZOBRALO TRENČIANSKEJ ŽUPE DOTÁCIU NA ILAVSKÝ MOST

 

-verk-

Dátum vloženia: 12. 9. 2022 12:00
Dátum poslednej aktualizácie: 16. 9. 2022 14:18
Autor: Veronika Klobučníková