Pondelok 7:00 - 15:00 hod.
Utorok Nestránkový deň
Streda 7:00 - 16:00 hod.
Štvrtok 7:00 - 15:00 hod.
Piatok 7:00 - 13:00 hod.
Obedňajšia prestávka je od 11:00 do 12:00 hod.
Podľa ustanovení § 81 ods. 7 písm. b) bod 1 zákona NR SR č. 79/2015 Z.z o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je obec povinná zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu (ďalej len ,,BRKO“). Prijatím zákona NRSR č. 460/2091 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola zo zákona o odpadoch vylúčená možnosť nevykonávať zber BRKO z dôvodu ekonomickej únosnosti realizácie zberu.
Ako sa vysporiadať s legislatívnymi nariadeniami v praxi sme sa zaoberali už začiatkom roka 2019, kedy bolo potrebné zanalyzovať, akým systémom bude mesto Ilava vykonávať zber ,,BRKO“ tak, aby bol efektívny a nezaťažil už aj tak napätý rozpočet financovania celého systému nakladania s komunálnymi odapdmi a DSO v našom meste. Ako vedúci oddelenia TSM som predložil na stôl variantné riešenia zberu, kde osobne som preferoval systém kmounitného kompostovania pri bytových domoch, nakoľko takéto riešenie by nevyžadovalo nadmerné ekonomické zaťaženie pri jeho implementácií a údržbe ako aj tlaku na personálne obsadenie oddelenia TSM.
Domácnostiam budú distribuované kýbliky na zber BRKO, z ktorých sa predmetný druh odpadu bude zosýpať do určených hnedých nádob. Takýto systém je z ekonomického a personálneho pohľadu oveľa náročnejší, avšak je pohodlnejší, priaznivejší a hygienickejší pre jednotlivých účastníkov zberu.
Celkové náklady na nákup smetných nádob, kýblikov, kompostovateľných vriec a informačnej kampane (nálepky na nádoby) dosiahli sumu 11 212,80 s DPH. Medzičasom prebiehali aj rokovania s oprávnenými osobami na zber a likvidáciu predmetného druhu odpadu v akej frekvenci, akou formou a v akej sume sú schopní realizovať zber BRKO v našom meste, nakoľko oddelenie TSM nedisponuje priamo technikou na jeho zber a ani potrebným personálom na zavedenie ďalšieho typu zberu. Oprávnené subjekty vyčíslili náklady na prevádzkovanie systému zberu a likvidáciu predmetného druhu odpadu ročne v rozmedzí od 59 779,20 eur s DPH až do 127 920 eur s DPH.
Úlohu zberu a likvidácie BRKO prebralo naše oddelenie TSM, s hlavným cieľom nezvyšovať poplatok za zber a likvidáciu KO a DSO konečným užívateľom. Touto cestou nám však pribudli ďalšie úlohy a administratívne úkony potrebné k zavedeniu systému zberu. Bolo potrebné nájsť konečného spracovateľa odpadu, zaregistrovať a schváliť oddelenie TSM mesta na štátnej veterinárnej a potravinovej správe ako prepravcu predmetného druhu odpadu a zabezpečiť potrebnú techniku na zvoz predmetného druhu odpadu – na obstaraní techniky aktívne ešte pracujeme. V prvotných termínoch zberu plánujeme daný druh odpadu zbierať prostredníctvom nášho nového Kuka vozu.
Na to, aby systém zberu a likvidácie BRKO fungoval efektívne je na prvom mieste potrebná zodpovednosť jednotlivca. Mesto môže vytvoriť akýkoľvek komfortný systém zberu, ak to jednotliví účastníci zberu nebudú robiť zodpovedne, celý systém zberu je neefektívny, neúčinný a nakoniec tento odpad aj tak skončí na skládke odpadov a tieto náklady sa budú musieť preniesť na jednotlivcov. Jednoducho povedané - tak, ako je to pri iných triedených zložkách komunálnych odpadov - čím viac a efektívnejšie vytriedime, tým menej platíme za skládkovanie, ktorého cena rastie každým rokom.
Je to tak, samozrejme samospráva pri postupnom raste poplatkov za skládkovanie musí počítať s rastúcimi nákladmi. Čím menej kuchynského odpadu skončí na skládke ako súčasť zmesového komunálneho odpadu, tým menej zaplatí samospráva za jeho skládkovanie.
V čase od 12. apríla do 30. apríla 2021 bude na území nášho mesta prebiehať rozmiestňovanie 120 l a 240 l nádob na BRKO pre bytové domy na jednotlivých stojiskách. Bytové domy, v ktorých sa nachádza malý počet bytových jednotiek, budú mať spoločnú nádobu, napr. na sídlisku Sihoť. V tomto čase začneme distribuovať aj 10 l vedierka s vrchnákom do každej bytovej domácnosti, ktoré prevezmú pre všetkých členov správcovia bytoviek. Nádoby sú určené pre fyzické osoby, čo znamená, že sa do nich nemôže ukladať odpad z podnikateľskej činnosti. O smetné nádoby a taktiež aj o vedierka sa treba patrične starať a neničiť ich! VEDIERKA SÚ VIAZANÉ NA NEHNUTEĽNOSŤ, NIE NA OSOBU! Pri zmene užívateľa bytu nádoba zostáva novému užívateľovi. TSM poskytne novú nádobu užívateľovi len v prípade jej neúmyselného poškodenia a to formou kus za kus (poškodený za nový) a v prípade odcudzenia (potvrdenie od orgánu PZ, resp. MSP).
Za rozhovor poďakovala Veronika Klobučníková
-verk-
Návštevnosť:
ONLINE:11
DNES:1122
TÝŽDEŇ:6350
CELKOM:2857166