Po šiestich rokoch sme sa dočkali – ILAVSKÝ MOST UŽ NETREBA OBCHÁDZAŤ
Most ponad Vážsky kanál v Ilave sa stal populárnym nielen v trenčianskom kraji, ale aj na celom Slovensku. Počas dlhých šiestich rokov ho pravidelne navštevovali novinári, kameramani a reportéri. Priebežne mapovali stav od zatvorenia dôležitej dopravnej tepny, ktorá vedie cez most, cez roky trvajúce verejné obstarávanie na zhotoviteľa diela, demontáž starého mostného objektu, až po osadenie nového mosta a následne jeho otvorenie a odovzdanie do užívania verejnosťou.
Cesta k otvoreniu tejto dopravnej spojnice nebola ľahká, za tie roky ju sprevádzalo niekoľko komplikácií. Vždy keď už sa zdalo, že sú problémy zažehnané, objavili sa skutočnosti, ktoré dobu realizácie neustále predlžovali. Keď bol pôvodný most vyradený z prevádzky a úplne uzavretý pre automobilovú dopravu, cyklistov a chodcov v novembri 2018, asi nikto si nepredstavoval, že slávnostnú pásku pri jeho otvorení budú kompetentní strihať na konci septembra 2024. Pripomeňme si spoločne niektoré významné míľniky.
Po zatvorení cesty cez most sa pracovalo s prvou verziou – pôvodný most mal byť zrekonštruovaný
V apríli 2018 trenčianska župa informovala verejnosť, že priehradový most na krajskej ceste II/507 cez Vážsky kanál v Ilave chce ešte v tom roku kompletne zrekonštruovať. Župa tak chcela zvýšiť nielen zaťažiteľnosť mosta, ale predĺžiť aj jeho životnosť. Vtedajšie úvahy hovorili o tom, že po kompletnej diagnostike čaká most sanácia a následne bude vyčistená povrchová oceľ i betónová konštrukcia. V ďalšej etape rekonštrukcie sa mala zrealizovať nová horizontálna konštrukcia mosta. Na oporách mala byť vybudovaná nová železobetónová rímsa, staré zábradlie sa malo vymeniť a upraviť sa mali aj betónové povrchy. Hovoríme o projektovej dokumentácii z roku 2016 a plánoch z roku 2018. Netrvalo dlho a rétorika kompetentných sa na základe nových zistení o stave mosta zmenila. Namiesto rekonštrukcie sa mal starý most zbúrať a postaviť nový. Trenčiansky samosprávny kraj tak most ponad Vážsky kanál 27. novembra 2018 uzavrel.
Z investície 390-tisíc eur sa plány posunuli na viac ako tri milióny
Životnosť „kanálskeho mosta“, ktorý bol postavený v roku 1945, bola podľa statikov vyčerpaná. V tom čase župa konštatovala, že zameranie a hĺbková diagnostika skutočného stavu oceľovej konštrukcie odhalili poruchy na takých miestach nosnej konštrukcie, ktoré neumožňujú rekonštrukciu mosta v polohe na oporách a preto musí byť zdemontovaný. „Vzhľadom na časové obdobie, potrebné na realizáciu procesu verejného obstarávania, vypracovanie projektovej dokumentácie a napokon i samotných poveternostných podmienok pri realizácii prác odhadujeme trvanie uzávery do konca budúceho roka (pozn.red.:2018),“ priblížil v tom čase nasledujúce kroky riaditeľ Správy ciest TSK Radovan Karkuš. Išlo o jeden z prvých predpokladaných termínov ukončenia, kedy ešte nikto netušil, že o jeho skutočnom otvorení budeme hovoriť až o päť rokov neskôr. Počas roku 2019 Správa ciest TSK zabezpečila vypracovanie „projektovej dokumentácie na odstránenie a výstavbu mostného objektu cez Vážsky kanál v meste Ilava na ceste II/574“. Vypracovaný projekt vyčíslil stavebné práce vo finančnom objeme 3,64 mil. eur. Tieto finančné prostriedky zahŕňali stavebné práce na odstránení jestvujúceho mostného objektu, kovovej konštrukcie a následne aj samotnú výstavbu nového mostného objektu cez Vážsky kanál. Vo februári 2020 župa spustila proces verejného obstarávania na dodávateľa stavebných prác.
Štát župe peniaze najskôr dal, potom ich zase vzal
Týždne za týždňami a mesiace za mesiacmi obyvatelia Ilavy netrpezlivo a s oprávnenou nespokojnosťou čakali, kým sa konečne s mostom začne niečo robiť. Namiesto toho sa rok čo rok pozerali na betónové panely, ktoré most uzavreli z oboch strán a neostávalo im nič iné než sa denne zaradiť do dopravnej zápchy, ktorá vznikala na diaľničnom privádzači, kruhovom objazde a v centre mesta. Verejné obstarávanie sa zdalo byť nekonečné a stalo sa studnicou komplikácií, námietok a odvolávaní. Komplikácie Trenčianskemu samosprávnemu kraju narobilo aj samotné financovanie. Za vlády Petra Pellegriniho sa im podarilo získať 3,66 mil. eur na stavbu mosta zo štátnej kasy. Avšak súčasťou dva a pol ročného obstarávanie bola aj výmena vlády a Igor Matovič, ako vtedajší premiér, župe peniaze zase zobral.
Primátor interpeloval na rôznych miestach, upozorňoval na dôležitosť dokončenia výstavby
Zatvorenie mosta so sebou počas šiestich rokov nieslo aj mnohé ďalšie peripetie. Počas dažďov bol podjazd pod železničným viaduktom niekoľkokrát zaplavený a obyvatelia Sihote tak zostali takpovediac „odrezaní od sveta“. Druhá cesta z centra mesta na Sihoť totiž vedie práve cez most ponad kanál a tá bola zatvorená. Hrozilo, že sa na toto sídlisko, kde žije zhruba 1 200 obyvateľov, nedostanú ani záchranné zložky. Vedenie mesta preto častokrát apelovalo nielen na Správu ciest TSK, predsedu kraja, ale aj na ministerstvá. „Verím, že teraz už k takýmto situáciám nebude dochádzať, obyvatelia Sihote, sanitky a ďalšie záchranné zložky budú mať alternatívu, ako sa tam dostať,“ povedal primátor Ilavy Viktor Wiedermann krátko po otvorení mosta. Aj napriek množstvu reportáží a článkov, mnohí ľudia neuchopili rozdelenie kompetencií. Kritiku adresovali nielen na kraj, ale aj na mesto. „Samozrejme, ja tomu rozumiem. Kritika obyvateľov Ilavy bola oprávnená, my sme sa snažili riešiť hlavne situácie, kedy dochádzalo k ohrozeniu zdravia a bezpečnosti. Snažili sme sa byť súčinní aj Trenčianskemu samosprávnemu kraju a Správe ciest TSK, ale treba povedať, že mesto bolo iba v pozícii pomocnej réžie. Na jednom zastupiteľstve sme schvaľovali zhotoviteľovi možnosť pracovať aj počas nočných hodín, pretože sme sa snažili maximálne urýchliť proces k tomu, aby bol most postavený. Nastavenie projektu, vysúťaženie zhotoviteľa a tak isto realizácia diela bola v kompetencii kraja,“ uviedol V. Wiedermann.
Prvým veľkým míľnikom bolo odstraňovanie starej mostnej konštrukcie
23. augusta 2023 sa starý most stal minulosťou. 140-ton vážiaci kolos dlhý 45-metrov dostali na pontóny dva žeriavy. Na toto zaujímavé divadlo sa bola pozrieť široká verejnosť. Všetko muselo byť do detailu pripravené – statik presne určil miesta, kde musí byť most upevnený a dvaja žeriavnici, ktorí ho po centimetroch skladali na pripravený pontón, museli byť dokonale zladení. Stavebníci i zadávatelia zákazky sa zhodne vyjadrovali, že „dať dole“ 140 ton vážiaci most by bola výzva pre každú firmu a na Slovensku sa to takýmto spôsobom robilo po prvý raz práve v Ilave. Po viac ako hodinovom skladaní ho potom robotníci ďalšie dni rozpaľovali a poputoval do starého železa.
Ďalšie zdržania už nikoho neprekvapovali, všetci však verili, že raz sa otvorenia mosta dočkáme
Po odstránení starej mostnej konštrukcie prebiehali na oboch brehoch derivačného kanála ďalšie stavebné práce a budovanie pilierov, na ktoré mal byť osadený nový most. Aj tu sme však boli svedkami viacerých zdržaní - jedno súviselo s prekládkou telekomunikačného kábla, ďalšie ovplyvnilo počasie a výška hladiny vody. „Je to most, ktorý si určite zaslúžia nielen obyvatelia Ilavy, ale celá cestujúca verejnosť, ktorá chodila z jednej strany Váhu na druhú. Nie všetko ide tak, ako by malo ísť a aj v tomto prípade to platí dvojnásobne. Po tom, ako sme mali na začiatku určité problémy s projektovou dokumentáciou, dvakrát sme museli urobiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa mosta, jedna vláda nám dala financie na výstavbu a druhá nám ich zobrala, takže sme museli zdroje hľadať inde. Keď sme vysúťažili zhotoviteľa, prišli zlé klimatické podmienky, ktoré nám bránili tento most vystavať v lehote 400 dní, preto sa výstavba predĺžila o ďalších 260 dní,“ povedal pri otvorení mosta predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška.
Pri osádzaní nového mosta sa bolo na čo pozerať, na svoje miesto ho z cestmajsterstva preložil obrovský žeriav
Nová oceľová mostná konštrukcia s hmotnosťou 132 ton zaplnila prázdne miesto medzi brehmi kanálu 26. apríla 2024. Zdvihol ju žeriav s ramenom vysunutým do výšky 72 metrov. Ďalších asi 18 ton železobetónu bolo primontovaných na hlavnú konštrukciu oceľového mosta. Nasledovalo betónovanie železobetónovej mostovky, pribudli železobetónové prefabrikáty, zvodidlá, zábradlia a nakoniec niveleta do prístupových ciest. Oproti pôvodnému mostu sa rozšíril. Z jednej strany ho lemuje dvojmetrový chodník pre peších a z druhej chodník široký 2,75 metra pre cyklistov.
Slávnostné prestrihnutie pásky spojené s uvedením nového mosta do užívania sa konalo v posledný septembrový deň
V pondelok 30. septembra o deviatej hodine ráno sa stretli predstavitelia samosprávneho kraja, správy ciest, zhotoviteľa, primátori, starostovia a poslanci, ako aj široká verejnosť na oboch brehoch derivačného Vážskeho kanála, aby slávnostne otvorili nový most, ktorý svojim vzhľadom nápadne pripomína Most Apollo v Bratislave. V Ilave sa mu tak udomácnil názov „Malé Apollo“. Po prestrihnutí pásky nechýbalo ani jeho posvätenie farárom z farnosti Pruské. „Ďakujem zhotoviteľovi, Mestu Ilava, stavebnému dozoru a všetkým, ktorí sa podieľali na výstavbe mosta, ako aj projektantom, ktorí celý projekt pripravovali. Chcem vyjadriť presvedčenie, že tento most pomôže odľahčiť neľahkú dopravnú situáciu v Ilave hlavne v exponovaných časoch,“ povedal trenčiansky župan Jaroslav Baška. Ukončenie výstavby nového mosta, ale najmä otvorenie dôležitej dopravnej tepny, potešilo nepochybne cestujúcu verejnosť, ale aj vedenie mesta. „Na Slovensku je viac ako 2000 mostov v zlom až havarijnom stave. Ja som strašne rád, že sa výstavba mosta ponad Vážsky kanál dotiahla do konca. Príbeh jeho výstavby trval takmer 6 rokov a som naozaj rád, že je to príbeh so šťastným koncom. Dnes bol uvedený do prevádzky a verím, že bude slúžiť minimálne ďalších 50 rokov,“ dodal primátor Ilavy Viktor Wiedermann.
-verk-
Dátum poslednej aktualizácie: 2. 10. 2024 8:06