Školské ihrisko, dom kultúry, múzeum, dom seniorov, zber odpadov - to je len zlomok projektov, na ktorých radnica intenzívne pracuje

Školské ihrisko, dom kultúry, múzeum, dom seniorov, zber odpadov - to je len zlomok projektov, na ktorých radnica intenzívne pracuje

Rozprávali sme sa o nich s primátorom mesta Viktorom Wiedermannom a vedúcou oddelenia rozvoja Izabelou Medovarskou.

 

Na akých projektoch momentálne pracuje radnica?

Rozprávali sme sa o nich s primátorom mesta Viktorom Wiedermannom (VW) a vedúcou oddelenia rozvoja Izabelou Medovarskou (IM).

 

V Ilavskom mesačníku sa pravidelne venujeme aktuálnym projektom, či už takým, ktoré sú v pláne a v štádiu príprav, alebo tým, ktoré sa práve realizujú, alebo už sú úspešne zvládnuté. Každý projekt má však svoj vlastný čas a takpovediac „svoj život“. Vezmeme preto dnes čitateľov do zákulisia príprav toho, na čom sa na úrade intenzívne pracuje. Ktoré sú to?

VW: Tých projektov, na ktorých pracujeme, je naozaj mnoho. Každý má svoje kritériá a termíny, ktoré musíme dodržať. Rovnako tak často narážame na rôzne zmeny a aktualizácie vo vyhlásených výzvach, ktorým sa musíme prispôsobiť a riešiť vždy tak, aby sme naplnili ciele a podmienky konkrétnej výzvy. Môže sa preto zdať, že niektoré projekty „stoja“, ale nie je tomu tak, „v zákulisí“ sa na nich intenzívne pracuje, čo často znamená mnoho „papierovačiek“. Z tých veľkých projektov by som spomenul – rekonštrukcia domu kultúry, rekonštrukcia športoviska na základnej škole a vybudovanie novej externej učebne, rekonštrukcia poschodia v mestskom múzeu a vytvorenie novej expozície, príprava financovania projektu domu seniorov, zapojenie do výziev na obstaranie stojísk ku smetným nádobám a kompostérov a mnoho ďalších menších projektov, o ktorých si tiež môžeme povedať.

 

Prejdime teda na projekt v areáli základnej školy. V minulom vydaní sme o ňom podrobne písali. Preto si len stručne povedzme, v akej fáze sa teraz nachádzame.

IM: Projekt sa skladá z dvoch častí, prvá je rekonštrukcia športoviska a dobudovanie pieskoviska s doskočiskom a druhá časť je vybudovanie novej externej učebne. Momentálne sme vo fáze verejného obstarávania (VO), pričom aj VO je rozdelené na dve časti. Tú prvú (športovisko) sme už spustili prostredníctvom elektronickej aukcie, záujemcovia môžu predkladať ponuky do 18. septembra, nasleduje vyhodnocovanie ponúk, podpis zmluvy a môžeme začať s realizáciou. Obstarávanie na druhú časť (učebňu) bude spustené v najbližších dňoch.

VW: Na tento projekt mestské zastupiteľstvo schválilo investičný úver, ktorý bude preklenovací do obdobia podpisu zmluvy o NFP. Myslím si ale, že zmluvu by sme mohli podpísať s ministerstvom v horizonte už dvoch mesiacov.

 

Na spomínaný projekt má mesto vyčlenené financie z balíka integrovaných územných investícií (IUI), ktoré si rozdeľujeme v rámci regiónu Dubnicko-Ilavsko. Spadajú do neho ešte dva projekty a to je rekonštrukcia múzea a výstavba domu seniorov.

VW: Áno presne tak. Na múzeum máme alokovaných 202-tisíc eur a na dom seniorov 1,7 milióna eur. Na obe máme stanovené termíny na predkladanie projektových zámerov a následne po ich schválení na vypracovanie podrobnej žiadosti o nenávratný finančný príspevok.

IM: Čo sa týka múzea, tam sme podali projektový zámer, ktorý bol aj schválený. Následne sa však aktualizovali niektoré podmienky, preto sme ho museli upraviť a znovu podať. Čakáme na jeho preschválenie a medzitým prebieha „mravenčia“ robota s prípravou projektu, oslovovaním firiem a kalkuláciou cenových ponúk.

 

Dom seniorov je predbežne nacenený na 4 milióny eur. Akú má mesto predstavu o jeho financovaní?

VW: Na tento projekt už máme vydané stavebné povolenie. Do konca roka musíme podať žiadosť o NFP samozrejme s rozpočtom, ktorý teraz pripravujeme. Je to dôležité, aby sme získali spomínaných 1,7 milióna eur z IUI. S rozpočtom súvisí aj dofinancovanie projektu. Ďalších zhruba dva milióny eur má mesto v pláne požiadať zo Štátneho fondu rozvoja bývania alebo budeme hľadať aj iné možnosti. Podstatné je, že chceme byť pripravení, ak by sa našla akákoľvek ďalšia výzva či spôsob financovania, tak do toho môžeme ísť.

 

Na ostatných mestských zastupiteľstvách ste poslancom i verejnosti komunikovali, že práve splnenie termínov na vyššie uvedené projekty, bolo pre mesto prioritou, preto sa vyhlásenie verejného obstarávania na interiér domu kultúry posunulo.

VW: Keďže máme limitované personálne kapacity, museli sme dať prednosť tým projektom, ktoré bolo potrebné v rámci vyhlásených termínov stihnúť. Dom kultúry je pre nás však stále prioritou. Viem, že verejnosti DK chýba a často sa ma pýtajú na termín jeho otvorenia. Budeme sa snažiť, aby to bolo čo najskôr. Firma Sestav, ktorá realizovala prvú etapu jeho rekonštrukcie, zatiaľ podokončovala obklad fasády, schodisko a priestor okolo domu kultúry.

DK

Zhrňme si stručne, v akej fáze sa teraz nachádzame? Čo už je hotové a na čom sa bude ďalej pracovať?

VW: Doposiaľ bolo pri tejto rekonštrukcii preinvestovaných približne 1,6 milióna eur, ktoré sme dostali formou investičného úveru z Envirofondu za veľmi výhodný úver na dvadsať rokov, s 0,1 % úročením. Zámerom v tomto prípade bola úspora energií a všetky úkony, ktoré sa v dome kultúry zatiaľ zrealizovali boli zamerané práve na tento účel. Momentálne sme v štádiu riešenia interiéru, jeho vybavenia, vzhľadu a funkčnosti. Na túto časť máme v mestskom rozpočte vyhradených 400-tisíc eur. Preto naším prvotným cieľom je spustiť verejné obstarávanie, podpísať zmluvy a začať s realizáciou ešte v tomto roku. Optimisticky predpokladám, že dokončený bude na jar budúceho roka.

IM: K zhodnoteniu toho, čo už sa v dome kultúry urobilo a čo nás čaká, môžem v skratke vymenovať. Spoločnosť Sestav zrealizovala zateplenie obvodového plášťa, strechy, podlahy, výmenu okien, starých rozvodov kúrenia a teplej vody, elektrických rozvodov, vzduchotechniky, fotovoltické panely a nový výťah. Súčasťou ďalšieho obstarávania bude nové javiskové osvetlenie a ozvučenie, javisková podlaha, nábytkové vybavenie šatní a vestibulu a akustické obklady v sále i vo vestibule, vybavenie výdajne jedál a sociálne zariadenia.

DK

 

Radnica momentálne robí aj prípravu na spustenie nového systému zberu komunálneho odpadu. My sme o tom, ako bude nový systém od januára 2026 fungovať, podrobne informovali v predchádzajúcom vydaní Ilavského mesačníka. Informačná kampaň prebehla aj prostredníctvom rozhlasu, letákov, ktoré sa distribuovali do každej domácnosti. Na mestskom webe a sociálnych sieťach sme na túto tému zverejnili mnoho článkov a vytvorili sme samostatnú sekciu na stránke www.ilava.sk, kde obyvatelia nájdu pohromade všetky dôležité informácie, dotazníky a inštrukcie k ich vyplneniu i často kladené otázky a odpovede. Táto informačná kampaň pokračuje, radnica plánuje zrealizovať stretnutie so správcami, ako aj verejnú diskusiu s občanmi. Podľa diskusie na sociálnych sieťach je táto téma neustále veľmi živá...

VW: Momentálne prebieha príprava a zber dát od obyvateľov, okrem toho pracujeme na návrhoch nových všeobecne záväzných nariadení, ktoré obsiahnu všetky pravidlá, spôsob zberu i nový systém poplatkov. Mestskému zastupiteľstvu ich budeme predkladať na rokovaní mimoriadneho mestského zastupiteľstva, ktoré je plánované na 28. októbra. Je dôležité, aby si obyvatelia uvedomili, že každý jeden z nás je pôvodca odpadu a teda je zaň aj zodpovedný. Mesto poskytuje službu vývozu a náklady, ktoré na ňu vynaloží, musia byť nejakým spôsobom rozpočítané. Kým doposiaľ to bolo paušálne, po novom sa budú rozpočítavať podľa troch premenných – frekvencie vývozu, veľkosti smetnej nádoby a podľa počtu smetných nádob. Ide najmä o zreálnenie nákladov ako takých. Chceme, aby platila jednoduchá rovnica, produkujem menej komunálneho odpadu = platím menšie poplatky za jeho vývoz.

TSM

S touto témou súvisia i ďalšie žiadosti o finančné prostriedky, o ktoré sa mesto uchádza od ministerstva životného prostredia. Ktoré sú to?

IM: Ide o projekt na získanie kompostérov. Ak budeme úspešní, rozdáme ich obyvateľom, aby mohli efektívnejšie separovať bioodpad. Druhým podaným projektom je vytvorenie stojísk pri smetných nádobách na sídliskách, čo je zase dôležité pri zabezpečení smetných nádob, ktoré bude pri novom systéme zberu dôležité.

 

Ak so stojiskami nebudeme úspešní, treba upozorniť aj na to, že obyvatelia si budú musieť svoje smetné nádoby (ktoré sú ich majetkom) zabezpečiť sami.

VW: V rodinných domoch to takto funguje automaticky. Každý sa o svoju smetnú nádobu stará a vyloží ju pred bránku vtedy, keď je vývoz. To sa nezmení, pretože občan bude vedieť, akú si sám stanovil frekvenciu vývozu a je na ňom, aby si to ustriehol a vyložil ju iba vtedy, kedy má. Pri bytovkách je potrebné, aby si toto určili napríklad cez domovníkov. Dohodli sa na frekvencii, ale aj na spôsobe uzamknutia. To okrem dodržania danej frekvencie eliminuje aj odpadovú turistiku – jednoducho povedané, vyhnú sa tomu, aby do ich smetnej nádoby vhadzoval smeti niekto iný.

TSM

Radnica sa zaoberá aj ďalšími menšími projektami, ktoré si však tiež žiadajú čas na prípravu, schválenia od nadriadených úradov a podobne. Venovať sa im budeme v druhej časti tohto rozhovoru, ktorý si budete môcť prečítať v Ilavskom mesačníku č.9. 

 

-verk-

Dátum vloženia: 25. 9. 2025 12:43
Autor: Mgr. Veronika Klobučníková

Mesto

Rýchle odkazy

projekty mesta EÚ

 

 

Zlatý erb 2020

 

Kalendár

Október2025
Po Ut St Št Pia So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Návštevnosť

Návštevnosť:

ONLINE:4
DNES:1121
TÝŽDEŇ:7146
CELKOM:2808189

FOTOGALÉRIA

Náhodná fotogaléria

Ilavský hrad okolo roku 1900

Spolky a Organizácie
Naše družobné mestá